وبلاگ مقالات

خرید طلا و سکه به صورت اقساطی برای حفظ ارزش پول + راهنما

در شرایط تورمی جامعه که ارزش پول رو به کاهش است؛ حفظ ارزش دارایی از واجبات است. ارزش پول هر کشور زمانی مشخص می‌شود که در ازای پرداخت مبلغ، چه مقدار خدمات دریافت می‌کنید و یا پس از انداز کردن آن مبلغ، پس از مدتی ارزش اولیه خود را دارد یا نه؟ همین موضوع باعث می‌شود که خرید طلا برای ما تبدیل به گزینه‌ای جذاب بشود.

امروزه تورم نه تنها روی صادرات و واردات بلکه روی قدرت خرید نیز تاثیر گذاشته است. یکی از راه‌های افزایش حفظ ارزش پول سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری در هر زمینه ای شرایط خود دارد. حوزه های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد که طلا و سکه یکی از آن‌ها است‌. این روش نیز مانند دیگر روش‌ها معایب و مزایا خود را دارد که با آگاهی از آن‌ها با این روش نه تنها ارزش پول را حفظ کرده اید، بلکه سود خود را بدست می‌آورید. در ضمن خرید طلا نوعی سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می‌آید.

در ادامه مقاله برخی از مزایای سرمایه گذاری با طلا و سکه را مطرح کرده و دیگر سوالی در ذهن شما نخواهد ماند.

چرا خرید طلا؟

با شرایط کنونی تورم، ارزش طلا نسبت به ریال بیشتر است. اگرچه طلا نیز نوسانات خود را دارد اما ارزش آن به میزان زیادی افت نمی‌کند؛ چرا که به دلار و ارزش جهانی انس وابسته است.

از سوی دیگر خرید و فروش طلا، نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز امکان پذیر است. در این شرایط نقد کردن آن نه تنها در ایران، بلکه در دیگر کشورها نیز ممکن است. البته اگر با سکه سرمایه گذاری کنید، هنگام فروش مزد بانکی از آن کسر می‌شود.

فاکتورهای موثر در قیمت طلا

پیش از سرمایه گذاری در هر زمینه ای باید نسبت به نوسانات قیمت و دلایل وابسته به آن هوشیار بود. یکی از دلایل تاثیر گذار قیمت دلار است. از دیگر عوامل می‌توان به کاهش سود بانکی اشاره کرد، با کاهش سود بانکی قیمت طلا افزایش می‌یابد. نوسانات بازار نیز تاثیر زیادی روی قیمت طلا داشته؛ اما  قیمت طلا با توجه به جهانی بودنش روند صعودی دارد.

 

نکاتی برای سرمایه گذاری با خرید طلا

سرمایه گذاری با کمترین ریسک نیازمند دانش قبلی و تحلیل بازار است. با شناخت بازار یا کمک گرفتن از فردی خبره می‌توانید در این راه قدم بگذارید. خرید طلا یکی از راه‌هایی است که می‌توان ارزش پول را حفظ کرد، اما در نظر گرفتن برخی نکات خالی از لطف نیست.

در ابتدا باید بدانید که خرید طلا، گاه فروش را نیز به همراه دارد. از این رو هنگام خرید باید ضرر فروختن را به حداقل رساند. یکی از راه‌های کاهش ضرر، خرید طلای بدون اجرت است. طلاهای دست دوم به دلیل نداشتن اجرت ساخت، برای سرمایه گذاری مناسب هستند. در این شرایط هنگام خرید، هزینه اجرتی برای آن نمی‌پردازید. البته همانطور که برای طلا فاکتور می‌گیرید؛ باید برای طلای دست دوم نیز از فروشنده فاکتور بگیرید.

دیگر نکته ای که گول زننده به نظر می‌رسد، نگین و تزئینات طلا است. طلاهای این چنینی زیبایی خود را دارند اما بر قیمت خود طلا می‌افزایند. اگر قصد فروش طلا را دارید و صرفا هدف شما سرمایه گذاری است، باید بدانید که ارزش زیادی در فروش ندارند.

به یاد داشته باشید که باید طلا را از محل‌های معتبر بخرید و از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. این نکته در مورد سکه نیز صدق می‌کند. برخی از محل‌ها، سکه‌های غیر بانکی و تقلبی را به جای سکه اصل به شما می‌فروشند.

 

مزایای خرید طلا

 

مزایای خرید طلا

خرید طلا در انواع مختلفی امکان پذیر است که عبارتند از: طلای نو، طلای دست دوم، طلای زینتی، طلا شکسته، طلا آب شده، شمش و … یکی از مزیت‌های خرید طلا نقد شوندگی آسان آن است. در صورتی که به پول نیاز داشتید، می‌توانید برای فروش اقدام کنید. علاوه بر این، طلا در طولانی مدت ارزش خود را از دست نمی‌دهد و با انتخاب زمان خرید و فروش درست به هدف خود دست می‌یابید. علاوه بر اینکه که طلا نقدشوندگی خوبی دارد، تقاضای خرید آن نیز بالا است.  با این تفسیرات طلا نوعی سرمایه گذاری کم ریسک به حساب می‌آید.

استهلاک از دیگر مواردی این که هنگام سرمایه گذاری باید به آن توجه کرد. استهلاک طلا و سکه کم بوده و به همین دلیل محبوبیت زیادی برای سرمایه گذاری دارند. طلا را می‌توان به راحتی برای مدتی طولانی نگه داشت و نیاز به رسیدگی ندارد. در ضمن قابل حمل است و در صورت لزوم می‌توان آن را جابه‌جا کرد.

از سرمایه گذاری در طلا می‌توان از دو جهت بهره برد. یکی از اینها، تنها خرید طلا برای جمع کردن اندک سرمایه است؛ از سوی دیگر استفاده از طلا در مناسبت‌ها و یا انتقال به نسل بعدی است. گرچه انتخاب بین این دو، گاه انتخاب نوع طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این روش سرمایه گذاری حتی با حداقل سرمایه می‌توان اینکار را انجام داد.

سرمایه گذاری با طلای آب شده

نوع دیگری از طلا که برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، طلای آب شده است. اگر قصد استفاده از طلا را ندارید طلای ذوب شده بهترین انتخاب است. این نوع طلا هنگام فروش شامل مالیات و اجرت نمی‌شود.

تنها نکته ای که باید در نظر داشته باشید، تقلبی نبودن طلای ذوب شده است. برای پیشگیری از اینکار، باید از مراکز معتبر طلا را خریداری کنید.

درضمن این نوع طلا عیار و وزن‎‌های متفاوتی دارد که بر قیمت آن تاثیر خواهد داشت.

 

خرید سکه

 

خرید سکه

از دیگر راه های حفظ ارزش پول خرید سکه است. خرید سکه نیز چالش‌های خود را دارد؛ تشخیص سکه اصل از تقلبی از بایدهای اینکار است. دیگر نکته ای که باید در نظر داشته باشید، حباب قیمت سکه است. خرید وقتی حباب کم است و فروش در حباب قیمت بالا، سود را برای شما به همراه دارد. خرید سکه نسبت به طلا به صرفه تر است؛ چرا که برای فروش اجرت ساخت از آن کم نمی‌شود.

عوامل موثر در قیمت سکه

عوامل زیادی روی قیمت سکه تاثیر دارند که با شناخت آن‌ها، آگاهانه تر می‌توانید برای خرید اقدام کنید برخی از این عوامل عبارتند از: قیمت طلای جهانی، قیمت دلار جهانی، وضعیت سیاسی و اقتصادی، تحریم‌ها، قیمت نفت داخلی، قیمت دلار داخلی و سال ضرب سکه.

از دیگر عواملی که باید هنگام خرید سکه در نظر داشته باشید نوع سرمایه گذاری است. بدین معنی که سرمایه گذاری با سکه نوعی سرمایه گذاری بلند مدت است و با رفتارهای هیجانی بازار نباید از آن ناامید شوید.

هچنین میتوانید با اعتبار شهر برای خرید اقساطی اقدام نمایید.

مشاوره گرفتن از فردی متبحر در امور سرمایه گذاری خالی از لطف نیست، اما اکنون برخی از عوامل را بیان می‌کنیم که به کمک آن‌ها، تحلیل‌های اولیه را خود انجام دهید.

برخی از این نکات به شرح زیر است:

  • سکه امامی به دلیل آخرین ورژن بودن و ربع سکه به دلیل قیمت پایین تر، بیشترین تقاضا را برای خرید دارند.
  • سکه تمام بهار آزادی نوسانات بیشتری را تجربه می‌کند.
  • حباب ربع سکه بخاطر تقاضای بسیار ممکن است زیاد باشد.

خرید طلا و سکه برای حفظ ارزش پول راه حلی عاقلانه است، چرا که ثبات قیمت بهتری نسبت به دیگر زمینه‌های سرمایه گذاری داشته و از همه مهمتر قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد. اکنون با دانستن نکاتی که مطرح کردیم و مشورت با کارشناس، می‌توانید برای سرمایه گذاری اقدام کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *