وبلاگ مقالات

امور مالی غیر متمرکز دیفای (DeFi) چیست؟

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) چیست؟

امور مالی غیر متمرکز (DeFi) چیست؟

تصور کنید در جهانی زندگی می‌کنید که در آن برای انجام امور مالی نیازی به بانک و مؤسسات مالی واسطه وجود ندارد. در این جهان هر شخصی می‌تواند بدون واسطه تمامی امور مالی خود از جمله دریافت تسهیلات، بیمه، خدمات صرافی و معاملات را در بستری امن انجام بدهد. دیفای یا امور مالی غیر متمرکز در راستای شکل‌گیری همین جهان عمل می‌کند.

در جهان امروز امور مالی بیشتر به‌صورت متمرکز صورت می‌گیرد. سیستم مالی متمرکز بر اساس کنترل و تصمیم‌گیری‌های کلان توسط دولت و بانک مرکزی شکل می‌گیرد. در این سیستم مردم دارایی خود را برای انجام معاملات مالی در اختیار بانک‌ها و یا مؤسسات مالی قرار می‌دهند. در این سیستم علاوه بر مزایا، معایبی نیز وجود دارد؛ مانند تصمیمات اشتباه مالی در سطح کلان، فساد مالی، دسترسی مستقیم بانک‌ها به دارایی ما و حتی خطا‌های غیرعمدی انسانی. حالا و با شکل‌گیری دیفای یا امور مالی غیر متمرکز ما از همیشه به ایده‌ی انجام کلیه‌ی امور مالی بدون واسطه نزدیک‌تر هستیم.

دیفای به‌نوعی آینده‌ی سیستم‌های مالی به حساب می‌آید. ما نیز در این مقاله سعی کرده‌‌ایم تا هرآنچه نیاز دارید از این موضوع بدانید را توضیح بدهیم. پس با ما همراه باشید.

دیفای (DeFi) یا امور مالی غیر متمرکز چیست؟

به زبان ساده باید بگوییم که امور مالی غیر متمرکز یا همان دیفای به مجموعه‌ی وسیعی از برنامه‌ها اشاره دارد که توسط آن‌ها می‌توان بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای بسیاری از امور مالی مانند معاملات و دریافت وام و … را انجام داد. در واقع دیفای خود یک پروژه نیست، بلکه یک اکوسیستم با صدها پروژه‌ی گوناگون است که همگی آنها در حال ارائه‌ی خدمات مالی به‌صورت غیر متمرکز هستند. امروزه (DeFi) که مخفف شده‌ی Decentralized Finance است توانسته در بستر بلاک‌چین و با محوریت اتریوم، به تمرکززدایی از بازار‌های مالی سرعت ببخشد.

در واقع می‌توان گفت که ما هنوز در ابتدای این مسیر قرار داریم. البته با این که بسیاری از مردم هنوز آشنایی و اعتماد کافی به جهان رمز ارز‌ها و فناوری بلاک‌چین ندارند، اما این تکنولوژی روزبه‌روز دارد جایگاه بهتری برای خودش دست‌وپا می‌کند. ما با اطمینان می‌گوییم که آینده‌ی بازار‌های مالی جهان در اختیار بازار رمزارز‌ها و فناوری بلاک‌چین خواهد بود.

مزایای دیفای یا امور مالی غیر متمرکز

مزایای دیفای یا امور مالی غیر متمرکز

در حال حاضر و در سیستم مالی سنتی، نهادی مانند بانک این توانایی را دارد که اگر خواست دارایی شما را مصادره کند، یا از معامله‌ی شما با فردی دیگر به هر دلیل جلوگیری کند. همچنین بانک بر تمامی امور مالی شما نظارت دارد و به شکلی پیوسته شما را رصد می‌کند. اما با استفاده از دیفای دیگر هیچ‌کدام از اتفاقات نخواهد افتاد. سیستم غیر متمرکز شما هستید که بر روی دارایی خودکنترل و نظارت کامل دارید. در این سیستم اگر مشکلی پیش بیاید، داده‌ها و ارقام ثبت شده بر روی بلاک‌چین هستند که اختلافات احتمالی را برطرف خواهند کرد.

در واقع می‌توان گفت معاملات در این بستر به‌صورت شفاف انجام می‌شود و در سیستم مالی متمرکز و سنتی به نهاد‌های به‌عنوان واسطه (مانند بانک) و نهادهایی به‌عنوان داور (مانند دادگاه) نیاز است. اما در سیستم غیر متمرکز نیازی به هیچ‌کدام از این‌ها نیست.

دیفای بر روی بلاکچین

به این دلیل که تمامی داده‌ها بر روی بلاک‌چین ذخیره شده و توسط همه‌ی افراد متصل به شبکه قابل‌مشاهده است. با این فناوری احتمال تغییر، سانسور و دست‌کاری اطلاعات تقریباً به صفر می‌رسد. یکی دیگر از مزایای سیستم مالی غیر متمرکز، دسترسی یکسان و راحت به خدمات مالی برای تمامی کاربران به‌صورت 24 ساعته است.

برای دسترسی به این خدمات شما تنها به اینترنت نیاز دارید و در هر نقطه از جهان و در هر ساعتی به خدمات مالی موردنظر خود دسترسی خواهید داشت. این ویژگی در کشور‌هایی مانند ایران عزیزمان که با مشکلاتی مانند تحریم مواجه است کارایی بیشتری نیز خواهد داشت. این‌ موارد تنها بخشی از ویژگی‌های دیفای به شمار می‌رود و باعث گسترش روزافزون استفاده از سیستم امور مالی غیر متمرکز می‌شود. از مزایای دیگر دیفای می‌‎توان به‌سرعت بالا، ناشناس بودن هویت شما در تراکنش‌ها نیز اشاره کرد. در نظر داشته باشید که هر چه روبه‌جلو برویم مزایای استفاده از این اکوسیستم بیشتر نیز می‌شود.

کاربرد‌های دیفای یا امور مالی غیر متمرکز

در واقع دیفای به شکلی طراحی شده که پاسخ‌گوی بیشتر نیاز‌های ما در امور مالی می‌شود اما در حال حاضر بیشتر کاربرد امور مالی غیر متمرکز به سه بخش کلی تقسیم می‌شود.

  • دریافت و پرداخت تسهیلات:

در اکوسیستم دیفای یکی از محبوب‌ترین کاربردها امکان پرداخت و دریافت تسهیلات است. این امکان در دیفای مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به سیستم مالی سنتی دارد. اول‌ازهمه این که در سیستم غیر متمرکز و بر پایه‌ی بلاک‌چین امکان دریافت فوری و سریع تسهیلات وجود دارد. همچنین در این سیستم نیازی به داشتن چک اعتباری نیست و شما می‌توانید تنها با دارایی اعتباری خود تسهیلات دریافت کنید.

باتوجه به این که این خدمات بر بستر بلاک‌چین‌های عمومی عرضه می‌شوند، شفافیت بسیار بالایی نیز دارند و نگرانی شما را از بابت امن بودن دریافت تسهیلات راحت می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت که این خدمات در بستر اکوسیستم مالیِ غیر متمرکز هم ریسک معامله را کاهش می‌دهد و هم دریافت تسهیلات را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند. در مجموعه‌ی ما یعنی اعتبار شهر نیز  خدمات ارائه تسهیلات به متقاضیان صورت می‌‎گیرد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید.

  • خدمات مالی مانند صدور استیبل کوین، بیمه‌نامه و رهن:

در ابتدا باید بگوییم استیبل کوین به رمز ارزی گفته می‌شود دارای یک پشتوانه‌ی مالی و ثابت مانند دلار است. در اکوسیستم دیفای شما امکان صدور یک استیبل کوین مانند تتر را دارید که هم ارزشی ثابت دارد و هم غیر متمرکز است. این موضوع باتوجه‌به رشد روزافزون ارزش بازار ارز‌های دیجیتال در آینده اهمیتی مضاعف نیز پیدا خواهد کرد. همچنین در خصوص خدماتی مانند صدور بیمه‌نامه، پرداخت وثیقه و رهن نیز باتوجه‌به ازبین‌رفتن واسطه، شما می‌توانید از بسیاری هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید و همچنان از همین خدمات بهره‌مند شوید.

به‌این‌ترتیب نه‌تنها از کیفیت خدمات شما کاسته نخواهد شد، بلکه امنیت این خدمات نیز بالا خواهد رفت. همچنین 11 سایت برتر برای وام دهی ارز دیجیتال را بخوانید.

صرافی‌های غیر متمرکز

  • صرافی‌های غیر متمرکز:

در حال حاضر صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس و کوکوین حرف اول را در معاملات رمز ارز‌ها می‌زنند. اما این انحصار قرار نیست تا مدت خیلی زیادی دوام داشته باشد. صرافی‌های غیر متمرکز که شاخه‌ای از دیفای به حساب می‌آیند تا آینده‌ای نزدیک قرار است بخش عمده‌ای از بازار معاملاتی رمز ارز‌ها را در اختیار بگیرند. در این صرافی‌ها شما به‌سادگی و بدون واسطه می‌توانید به خریدوفروش ارز بپردازید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این صرافی‌ها این است که دیگر شما نگران اعمال تحریم توسط صرافی‌های متمرکز مانند بایننس نخواهید بود و امکان بلوکه‌شدن دارایی‌های شما وجود ندارد.

این ویژگی در کشور ما اهمیت بسزایی پیدا می‌کند. همچنین در این صرافی‌های غیر متمرکز امکان معامله به‌صورت ناشناس وجود دارد بدون این‌که خطری از بابت هک‌شدن شما را تهدید کند. البته که دیفای یا امور مالی غیر متمرکز کاربرد‌های بسیار زیاد دیگری هم دارد که برای آگاهی از آنها می‌توانید با تیم پشتیبانی ما تماسی بگیرید.

نکته آخر

ما در نهایت باید بگوییم که دیفای یا امور مالی غیر متمرکز شامل تمامی معاملاتی مالی‌ای می‌شود که در آن‌ها واسطه حذف شده. این واسطه می‌تواند بانک، صرافی یا حتی کارگزاری بیمه باشد. در این سیستم که نوید یک انقلاب بازار‌‎های مالی را به ما می‌دهد بیشترین تأکید بر روی این است که به سمت سیستم مالی آزاد حرکت کنیم. سیستمی که در آن خبری از فساد، سانسور و تبعیض نیست.

هرچند که این سیستم نیز معایبی در خود دارد، اما تلاش بر اینت است که این معایب به‌مرورزمان کمتر و کمتر بشود. ما نیز در این مقاله سعی کردیم تا نکات مربوط به دیفای را برای شما بررسی کنیم. ممنون از این که با ما در این مقاله همراه بودید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *