وبلاگ مقالات

کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن. کیف پول فیزیکی بگیرم یا نرم افزاری؟

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال کدام‌اند؟

با محبوبیت ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری آن­ها در بلند مدت و کوتاه مدت می‌­توان سود خوبی بدست آورد. ارزهای دیجیتال متفاوتی در بازار وجود دارند. ارزش هر کدام از این ارزها متفاوت است. قیمت­‌های این ارزهای دیجیتال با نوسانات بازار تغییر می­‌کند. برای نگهداری این ارزها به کیف پول امن نیاز دارید. انواع مختلفی از کیف پول ارز دیجیتال وجود داشته که هر کدام مشخصه‌های خود را دارند. دسترسی به این کیف پول­‌ها نیز در بستر اینترنت امکان پذیر است.  انواعی از کیف پول­‌های معتبر در ادامه مقاله مطرح خواهد شد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا همان cryptocurrency wallet برای نگهداری ارز دیجیتال کاربرد دارد. این کیف پول­‌ها، امنیت بالا و تنوع زیادی دارند. انواع ارزهای دیجیتال را می‌­توان در این کیف پول نگهداری کرد. نمایش انواع ارزهای دیجیتال، در این کیف پول امکان پذیر است. از دیگر کاربردهای این کیف پول ذخیره سوابق تراکنش و کلیدهای خصوصی و عمومی بلاکچین می­‌باشد. از این کلیدها برای ارسال و دریافت رمزارزها استفاده می­‌شود. در ضمن هرگز نباید کلید خصوصی خود را در اختیا دیگر افراد قرار دهید و به محض دریافت ارز دیجیتال، کلید عمومی باید کلید اختصاصی شما مطابقت داشته باشد. انواع کیف پول­‌های ارز دیجیتال عبارتند از: نرم افزاری( دستکاپ، موبایل، تحت وب)، سخت افزاری، غیرمتمرکز، چند امضایی و صرافی.

کیف پول‌های نرم افزاری

کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری

کیف پول گرم یا نرم افزاری را می­‌توان روی سیستم شخصی و موبایل نصب کرد. ماهیت آن­ها آنلاین بوده و اطلاعات را به صورت انلاین، ذخیره می­‌کنند. کیف پول­های گرم به سه دسته دستکاپ، موبایل و تحت وب تقسیم می­‌شوند. از نمونه‌های معتبر این کیف پول می‌توان به متامسک و بلو والت اشاره کرد.

دستکاپ: این نوع کیف پول روی سیستم­‌های شخصی قابل نصب بوده و با داشتن کلیدهای عمومی می­‌توانید ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کنید. از جمله مزایای آن­ها، داشتن محیط کاربری و دسترسی آسان می­‌باشد. البته باید در نظر داشت که این کیف پول­ها آنلاین بوده و گاها خطر هک را به همراه دارد شما همچنین می‌توانید با گذاشتن ارزهای دیجیتال در کیف پول خود وام دریافت کنید.

موبایل: این نسخه از کیف پول روی موبایل نصب شده و امکان مدیریت ارزهای دیجیتال را فراهم می­‌کند. همانند نوع دستکاپ، کیف پول­‌های موبایل نیز محیط کاربری ساده ای دارند. در دسترس بودن این کیف پول­‌ها از دیگر مزایای آن­ها است. در آینده ای نه چندان دور می­‌توان برای پرداخت هزینه خدمات، از این کیف پول استفاده کرد. البته باید از پشتیبانی پرداخت با ارز دیجیتال مطمئن شوید.

در کنار تمام این مزیت‌­ها، این کیف پول­ معایبی را نیز به همراه دارد. در صورت گم شدن گوشی موبایل، امنیت کیف پول شما نیز به خطر می‌­افتد. باید نسبت به اپدیت­‌های برنامه بی توجه نباشید. چرا که تضمین کننده امنیت آن­ها است.

تحت وب: مدیریت این کیف پول­‌ها در بستر وب نیز امکان پذیر است. از این رو باید نسبت به امنیت آن­‌ها هشیار بود. دسترسی آسان از جمله مزیت­‌های این نوع کیف پول است. با هر سیستمی­ می­‌توان ارزها را منتقل کرده و سوابق تراکنش در سرور مرکزی ثبت می­‌شود. امنیت کلیدهای خصوصی بیش از هر چیزی اهمیت دارد. یکی از نقطه ضعف‌­های این نوع کیف پول ارز دیجیتال، دسترسی آسان به کلیدهای خصوصی است.

 

کیف پول‌های سخت افزاری

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

کیف پول­های سرد یا سخت افزاری آفلاین بوده و قابل اطمینان هستند. بدین صورت که به صورت آفلاین عملیات ذخیره سازی را انجام داده اما برای انتقال وجه به اینترنت نیاز دارد. این نوع کیف پول‌­ها فیزیکی و گاه به شکل فلش هستند. البته باید دانست در عین مطمئن بودن، رایگان نبوده و پویایی کمی دارند. اگر هدف شما نگهداری رمز ارزها در در کیف پولی امن است، داشتن این کیف پول خالی از لطف نیست. یکی از کاربردهای این کیف زمانی است که تصمیم به هولد کردن دارایی خود گرفته اید؛ چرا که نگهداری طولانی مدت ارزها در کیف پول آنلاین، خطر هک را به همراه دارد.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی

امروزه استفاده از این نوع کیف پول همگانی نیست. در این کیف پول­‌ها، کد خصوصی هر ارز دیجیتال روی کاغذی چاپ می­شود. مزیت آن، امنیت در مقابل هک شدن است. البته برای انتقال ارز باید از نسخه تحت وب و یا اپلیکیشن استفاده کرد. روی این کاغذ یک QR کد نیز وجود دارد. با اسکن آن دسترسی به اطلاعات با سرعت بیشتری انجام می­‌شود. برخی از معایب این کیف پول گم شدن، اسیب دیدن و کاربری پیچیده آن است.

 

کیف پول غیر متمرکز

کیف پول­‌های متمرکز و غیر متمرکز با یکدیگر تفاوت دارد. در کیف پول­‌های متمرکز علاوه بر خود شخص، فرد دیگری به کیف پول دسترسی داشته و می­‌تواند تراکنش­‌ها را کنترل کند.

نوع غیر متمرکز این کیف پول در ارزهای  دیجیتال کاربرد دارد. با این تفاوت که حتی صرافی ها نیز به اطلاعات کاربران دسترسی ندارند. در چنین شرایطی شخص دیگری اجازه دسترسی به کلیدهای خصوصی را ندارد.

البته نحوه فعالیت صرافی­های متمرکز و غیر متمرکز با یکدیگر متفاوت است؛ در نوع متمرکز شخص دیگری به اطلاعات دسترسی داشته و در غیر متمرکز، این دسترسی امکان پذیر نمی‌­باشد.

کیف پول چند امضایی 

 اصطلاح چند امضایی به معنای به وجود اوردن یک امضای مشترک از بین چندین امضا است. امنیت تراکنش­‌ها در چنین شرایطی چندین برابر است.

در کیف پول چند امضایی تعدادی از کاربران با هم سهیم هستند. در چنین شرایطی در صورت انجام معامله ای تمام افراد باید با آن موافقت کنند. به طبع برای انجام معامله با این کیف پول، به دو یا چند کلید خصوصی نیاز دارید. دسترسی به این کیف پول نیز، نیازمند چندین امضا است.

کیف پول صرافی

صرافی­‌ها اغلب کیف پولی را در اختیار کاربران قرار داده و برای نگهداری موقت ارزها کاربرد دارد. این کیف پول از نوع انلاین بوده و امکاناتی نظیر خرید، فروش و انتقال ارز را برای کاربر فراهم می‌کند.

کیف پو امن ارز دیجیتال ایرانی

کیف پول ارز دیجیتال ایرانی و امن اعتبار شهر

با محبوب شدن ارزهای دیجییتال در ایران، انجام معامله با ارز دیجیتال و دریافت تسهیلات دور از ذهن نیست. از این رو برای نگهداری ارزهای خود به یک کیف پول امن ایرانی نیاز دارید. با ثبت نام در سامانه اعتبار شهر، کیف پول امنی برای شما تشکیل می­‌شود. این کیف پول زیر نظر هلدینگ توسعه صنایع بانک شهر بوده و برای نگهداری ارزهای دیجیتال شما فراهم شده است.

امنیت کیف پول‌های ارز دیجیتال

امنیت کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول­‌های متعددی برای ارزهای ­دیجیتال وجود دارند انتخاب میان آن­ها به یک عامل مهم بستگی دارد، امنیت آن­ها. کلیدهای خصوصی از دسته اطلاعاتی است که باید از افشا آن جلوگیری کرد. دسترسی به این کلید به منزله دسترسی به ارزها است. از این رو باید همواره نسبت به خطر هک هشیار بود. برای امنیت هر چه بیشتر، در نظر داشتن اقدامات زیر خالی از لطف نیست.

همواره بهتر است از اخرین نسخه کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنید چرا که امن تر است. مورد دوم ایجاد لایه­‌های امنیتی است. در این روش، تایید دو مرحله ای امنیت ارزهای موجود در کیف پول را دو چندان می­‌کند. در تایید دو مرحله ای کدی به ایمیل یا موبایل شما ارسال شده که باید آن را تایید کنید. از دیگر روش­های مطمئن ایجاد امضای چند مرحله ای است. برخی از کیف پول­‌ها قابلیت انجام اینکار را دارند. در این پروسه چند دستگاه باید انجام معامله را تایید کنند. در ضمن با داشتن نسخه پشتیبان، می­‌توان دوباره به اطلاعات دسترسی داشت.

شما برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، به کیف پول امن نیاز دارید. کیف پول­‌های زیادی وجود داشته که هر کدام مشخصه­‌های خود را دارند. برخی از آن­ها آنلاین بوده و برخی دیگر آفلاین هستند. البته برای انتقال ارزها باید آنلاین باشید. انواع کیف پولها عبارتند از: کیف پول­‌های سخت افزاری، نرم افزاری، کاغذی، غیر متمرکز و…. همچنین با ثبت نام در سامانه اعتبار شهر کیف پول امنی برای شما تشکیل شده که می­‌توانید ارزهای خود را در آن نگه دارید.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *