وبلاگ مقالات

کیف پول بلو والت Blue Wallet و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

کیف پول ارز دیجیتال بلو والت

امروزه ارزهای دیجیتال روشی برای سرمایه گذاری هستند. با معامله یا هولد کردن این ارزها می‌توان سود کسب کرد و سرمایه اولیه را افزایش داد. نکته حائز اهمیت آگاهی از قیمت ارزها و بازار است؛ برای نگهداری این ارزها باید کیف پول مطمئنی را انتخاب کرد. یکی از ارزهای دیجیتال محبوب بیت کوین است و بسیاری از افراد از کیف پول بلو والت برای نگهداری این ارز استفاده می‌کنند. این کیف پول یکی از محبوب ترین کیف پول‌ها بوده و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

بلو والت blue wallet چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بلو والت یکی از کیف پول‌های محبوب ارز دیجیتال است. این کیف پول از شبکه لایتنیگ پشتیبانی کرده و به صورت غیر امانی و متن باز است. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فردش می‌توان به تعیین کارمزد تراکنش، انجام تراکنش چند تایی  و چند امضایی بودن اشاره کرد. تمام این ویژگی ‌ها، این کیف پول را محیطی مناسب برای نگهداری ارزها می‌کند. درضمن کیف پول ارز دیجیتال بلو والت اپلیکیشنی برای سیستم عامل های ios، اندروید و مک اواس دارد. هر یک از این ویژگی‌ها امتیازی برای این کیف پول به حساب می‌اید که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد. انواع کیف پول ارز دیجیتال کدام‌اند؟ کیف پول فیزیکی بگیرم یا نرم افزاری؟

غیر امانی بودن

یکی از ویژگی‌های مهم برای هر کیف پول امنیت آن است. بدین صورت که اگر تلفن همراه گم شود، دسترسی به کیف پول رمز ارز به این سادگی ها امکان پذیر نباشد. دسترسی به ارزها در این کیف پول، تنها با کلیدهای خصوصی ممکن بوده و این خود همان غیر امانی بودن است. کلیدهای خصوصی شامل رشته های طولانی از حروف و اعداد هستند. در بلو والت، کلیدهای خصوصی به صورت 12 کلمه تصادفی هستند.

 

پشتیبانی از شبکه لایتنینگ کیف پول بلو والت

 

پشتیبانی از شبکه لایتنینگ

یکی از دلایل محبوبیت کیف پول بلو والت پشتیبانی از شبکه لایتنینگ است. بدین صورت که این شبکه لایه دومی روی شبکه بیت کوین بوده و به کمک آن می‌توان تراکنش های خرد و اندک را با هزینه کمتر و سرعت بالاتری انجام داد. ساز و کار این شبکه بدین صورت است که تراکنش‌های مورد نظر خارج از این شبکه انجام می‌شود.

پس از ایجاد کیف پول لایتنینگ، انجام تراکنش به راحتی امکان پذیر است اما باید دانست که این نوع کیف پول موجود در بلو والت امانی بوده و کلید خصوصی در دسترس کاربران نیست. به همین دلیل بسیاری از افراد برای انجام تراکنش های خود از این شبکه استفاده نمی‌کنند و برخی دیگر به علت فراموش نکردن کلید خصوصی خود به این شبکه رو آورده اند. با تمام این تفاسیر، افرادی که سرمایه های کلان دارند، ترجیح می‌دهند کلید خصوصی خود را فقط نزد خود نگه دارند.

سه بخش برای نگهداری بیت کوین

بلو والت از جمله کیف پول‌هایی است که محیط کاربری ساده ای داشته و دارای سه بخش مجزا برای نگهداری بیت کوین است. این سه بخش عبارتند از: کیف پول معمولی و تک امضایی، کیف پول لایتنینگ و کیف پول والت vault. همانطور که پیش از این گفتیم نوع لایتنیگ برای انجام تراکنش های اندک و دیگری یعنی والت چند امضایی بوده و لایه‌های امنیتی بیشتری دارد.

علاوه بر این‌ها می‌توان دو کیف پول رمز ارز دیگر را به بلو والت اضافه کرد که شامل الکتروم Electrum و برد والت Bread wallet هستند.

 

ضافه کردن والت در کیف پول بلو والت

 

پشتیبانی از سگویت (SegWit)

به کمک قابلیت سگویت می‌توان چهارچوب تراکنش را تغییر داد و در نتیجه مقدار کارمزد کمتر می‌شود. در این روش بلو والت ادرس های خاصی را برای تراکنش‌های سگویت در نظر می‌گیرد. برای فعال کردن قابلیت سگویت باید از تنظیمات پیشرفته کیف پول کمک گرفت.

 

پشتیبانی از سگویت کیف پول بلو والت

 

آدرس‌های انجام تراکنش متفاوت بوده و شامل سه دسته هستند. ادرس‌های لگسی Legacy addresses با عدد، آدرس‌های معمول یا سگویت با عدد و آدرس‌های مخصوص با (bc1) شروع می‌شوند. مزیت این ادرس ها اشغال کردن فضای کمتر بوده که در نهایت کارمزد و زمان تراکنش را نیز کاهش می‌دهد.

خرید بدون واسطه بیت کوین

برای خرید بیت کوین باید به صرافی مراجعه کرد اما با کیف پول ارز دیجیتال بلو والت می‌توان بدون نیاز به صرافی با کارت اعتباری مستقیم بیت کوین خرید؛ سرویس پرداخت MoonPay این قابلیت را فراهم کرده است. در ضمن تبادلات بیت کوین نیز به کمک قابلیت همتا به همتا امکان پذیر است. امکان استفاده از خرید بیت کوین به دلیل محدودیت‌ها برای ایرانیان وجود ندارد.

 

داشتن کارمزد منعطف کیف پول بلو والت

 

داشتن کارمزد منعطف

مسئله کارمزد همواره دغدغه ای برای کاربران است. در این کیف پول می‌توان کمترین مقدار کارمزد را تعیین کرد و البته برای اینکار شرایط خاصی را نیز باید در نظر گرفت. اگر تراکنش با تایید فوری همراه نباشد می‌توان کارمزد را دستی بر حسب ساتوشی تعیین کرد. کمترین مقدار کارمزد، یک ساتوشی برای هر بایت تراکنش است.

از قابلیت های دیگری که به کارمزد مربوط می‌شود، تغییر کارمزد پس از انجام معامله و پیش از رسیدن به مرحله پردازش است. برای تایید تراکنش با سرعت بیشتر، می‌توان کارمزد را افزایش داد. با فعال کردن قسمت Allow Fee Bump در تنظیمات این پروسه به سادگی انجام پذیر است.

گاه کاربران منتظر دریافت تراکنشی هستند؛ در چنین شرایطی با پرداخت بخشی از کارمزد می‌توان روند دریافت را سرعت بخشید. این قابلیت نیز Child-Pays-For-Parents نام دارد.

پیگیری کیف پول

یکی از مزایا این کیف پول چک کردن کیف پول بدون نیاز به کلید خصوصی در حالت آفلاین است؛ به این حالت watch only نیز می‌گویند. فعال کردن این قابلیت نیاز به اطلاعات در خصوص کیف پول دارد و برای اینکار باید از شخصی که مسلط است کمک گرفت.

برای فعال کردن watch only باید کلید xPub را از کیف پول اصلی به بلو والت انتقال داد و در ضمن حساب اولیه بلو والت را حذف کرد. تنظیمات این بخش مانند تعیین کارمزد متغیر، ساده نبوده و نیازمند دانش است.

تراکنش‌های دسته ای

با این کیف پول می‌توان ارسال به چندین ادرس را در تراکنشی واحد انجام داد؛ این پروسه کارمزد را کاهش می‌دهد. برای فعال سازی باید روی گزینه add recipients کلیک کرده و آدرس‌ها را مشخص کرد.

این قابلیت حریم خصوصی درون زنجیره ای را نیز افزایش می‌دهد. در این فرایند که به نوعی شبیه به کوین جوین coinjoin است، امکان ردیابی بیت کوین‌ها دشوارتر بوده و امنیت بیشتری را به همراه دارد.

داشتن احراز هویت بایومتریک

امنیت کیف پول و دسترسی به نرم افزار بیش از هر چیز اهمیت دارد. قابلیت فعال سازی اثر انگشت و تشخیص چهره، امنیت را برای کاربران به ارمغان می‌اورد.

از جمله ویژگی‌های کاربردی بلو والت تنظیم رمز عبور برای کیف پول جعلی fake wallet است. در این روش رمزی برای کیف پول تعیین شده که در صورت اجبار می‌توان با زدن این رمز کیف پول جعلی را باز کرد و اطلاعات اصلی نشان داده نمی‎‌شود.

برای تعیین رمز عبور باید به بخش Encrypted and Password Protected رفته و رمز عبوری تعیین کرد و برای رمز عبور جعلی باید به قسمت Plausible Deniability مراجعه کرد. پس از تعیین این رمز، با وارد کردنش اطلاعات کیف پول اصلی نشان داده نمی‌شوند.

البته باید در تعیین رمز دقت کرد چرا که در صورت فراموشی تنها با عبارت بازیابی می‌توان دوباره به کیف پول دسترسی داشت؛ و در صورت فراموش عبارت بازیابی نیز دسترسی به کیف پول  و کوین‌ها دیگر امکان پذیر نیست.

متن باز بودن

یکی دیگر از ویژگی‌های این کیف پول متن باز بودن است. بدین معنی که کاربران می‌توانند نظرات خود را بیان کرده و در صورت موافقت اصلاحاتی انجام گیرد.

آموزش نصب کیف پول بلو والت

برای نصب کیف پول بلو والت ابتدا باید نسخه معتبر را دانلود کرد. به محض نصب صفحه ای باز شده که باید یکی از سه کیف پول را انتخاب کرد. بیت کوین کیف پول معمولی بوده و والت کیف پول چند امضایی با امنیت بالا است. لایتنینگ نیز لایه دومی برای انجام تراکنش‌های سریع با کارمزد کمتر است.

گزینه دیگری به نام import wallet  وجود دارد که با وارد کردن کلمه بازیابی می‌توان دارایی را از کیف پول قدیمی به این کیف پول انتقال داد.

 

آموزش کیف پول بلو والت - مرحله یک آموزش کیف پول بلو والت - مرحله دو آموزش کیف پول بلو والت - مرحله سه

 

با کلیک روی کیف پول بیت کوین عبارت 12 کلمه ای نشان داده می‌شود که بهتر است برای عدم فراموشی یادداشت شود. کیف پول لایتنینگ شامل عبارت بازیابی نبوده و در والت نیز سه کلید بازیابی به کاربران داده می‌شود.

نحوه کار با کیف پول بلو والت

پس از نصب این کیف پول و انجام مراحل فوق می‌توان دارایی را بر اساس بیت کوین، ساتوشی و ارز فیات مشاهده کرد. نکته حائز اهمیت این است که این کیف پول از واحد پول ایران یعنی ریال و تومان و همچنین زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

 

نحوه کار با کیف پول بلو والت - دریافت آدرس

 

برای دریافت تراکنش در این کیف پول، باید گزینه receive را انتخاب و آن را کپی کرد. در ادامه با انتخاب گزینه share می‌توان ادرس کیف پول را به روش های مختلف به اشتراک گذاشت.

 

تنظیمات کیف پول بلو والت

 

این اپلیکیشن تنظیمات پیشرفته ای نیز دارد که برای دسترسی به آن باید گزینه general را انتخاب و سپس advance mode را فعال کرد. علاوه بر این‌ها می‌توان نود شخصی را نیز به کیف پول بلو والت متصل کرد؛ بدین منظور باید از بخش شبکه network استفاده کرد.

 

تنظیمات کیف پول بلو والت - دو

 

 

 

نحوه بک آپ گیری در بلو والت

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات کیف پول الزامی است. پس از انتخاب سه نقطه، اطلاعاتی به نمایش در می‌آید؛ در این صفحه با انتخاب Export/Backup می‌توان نسخه پشتیبان را تهیه کرد.

 

تهیه نسخه پشتیبان کیف پول بلو والت

 

 

نحوه مشاهده تراکنش‌ها در بلو والت

با کلیک روی Transaction در صفحه اصلی می‌توان لیست تراکنش‌ها را دید. بلو والت نقطه ضعفی در این بخش دارد و آن هم عدم دسته بندی نوع تراکنش‌ها می‌باشد.

نحوه ارسال بیت کوین در بلو والت

ارسال بیت کوین یکی از بخش‌های مهم این کیف پول ارز دیجیتال است. برای ارسال بیت کوین ابتدا باید کیف پول مورد نظر و سپس send یا ارسال را انتخاب کرد.

 

نحوه ارسال بیت کوین در کیف پول بلو والت

 

 

سپس صفحه جدیدی باز شده که شامل دو کادر، آدرس کیف پول و یادداشت است. سرعت انجام تراکنش را نیز با گزینه fee زیر کادر می‌توان تعیین کرد. علاوه بر این‌ها می‌توان با select wallet نوع کیف پول را نیز تغییر داد.

نکات پایانی

کیف پول ارز دیجیتال بلو والت یکی از محبوب ترین کیف پول‌ها بوده که قابلیت‌های بسیاری دارد. پشتیبانی از سه کیف پول، داشتن کارمزد منعطف و … تنها بخشی از این مزایا هستند. با کمک این کیف پول رمز ارز، می‌توان بیت کوین خرید و ارسال کرد. اطلاعات لازم با جزئیات مرتبط در متن ذکر شده و اکنون با داشتن این اطلاعات، دیگر استفاده از این کیف پول کار چندان دشواری نخواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *