وبلاگ مقالات

حفظ ارزش پول در شرایط تورمی + راه حل

چرا قیمت تتر از دلار کاغذی بیشتر است؟

راه حل‌­هایی نوین برای حفظ ارزش پول در شرایط تورمی

واحد پول هر کشور مخصوص به خود بوده و ارزش آن نیز حایز اهمیت است. حفظ ارزش پول نشان می‌­دهد پول رایج یک کشور چقدر ارزش داشته و در صورت پس انداز کردن آن برای مدتی طولانی، چه خدماتی می­‌توان دریافت کرد. البته ثبات قیمت کالا در کشور نیز در میزان ارزش پول بی تاثیر نیست. در ضمن باید دید اگر بر حسب ارزهای دیگر سنجیده شود چقدر ارزش دارد. یکی از دلایلی که ارزش پول رو به کاهش بوده، تورم است.

کاهش ارزش پول به معنای کاهش ارزش ریال نسبت به طلا و پول رایج دیگر کشورهاست. بی ارزش شدن پول زمانی اتفاق می­‌افتد که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نداشته باشد. زمانی که عرضه بیشتر از تقاضا باشد، ارزش پول ملی نسبت به طلا و سکه کاهش می‌­یابد. در شرایطی که ارزش پول کاهش یابد، صادرات بیشتر و واردات کمتر می‌­شود. پس از مدتی اثرات منفی آن بر جامعه قابل چشم پوشی نیست. برخی از این تاثیرات منفی عبارتند از: تاثیر منفی در صنعت، کسب و کار و اوراق بهادار. در نهایت این پروسه نتیجه ای جز کاهش قدرت خرید ندارد.

سرمایه گذاری برای افزایش ارزش پول

یکی از راه­‌های افزایش ارزش پول سرمایه گذاری است. برای سرمایه گذاری باید برخی از فاکتورها را در نظر گرفت. یکی از این عوامل مقدار ریسک پذیری است. تا چه حدی می­‌خواهید برای افزایش ارزش پول خود سود کنید. اگر خواهان سود بالایی هستید، باید ضرر را نیز در نظر بگیرید. مورد دوم مدت سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری­های بلند مدت و کوتاه مدت هر کدام پروژه­‌های خود را می­‌طلبد. نقدشوندگی نیز از عوامل تاثیر گذار است. چه زمانی طول می‌­کشد تا دارایی خود را نقد کنید؟ به طور مثال نقد شوندگی زمین و مسکن دشوارتر از طلا است. در نهایت باید هدف از سرمایه گذاری را مشخص کنید. هدف می­‌تواند حفظ سرمایه یا افزایش آن باشد.

در شرایطی که ارزش ریال ثابت نبوده و تورم رو به افزایش است؛ با سرمایه گذاری در زمینه­‌های متفاوت می­‌توان از کاهش ارزش دارایی پیشگیری کرد. سرمایه گذاری­‌ها به دو دسته پر ریسک و کم ریسک تقسیم می­‌شوند. نوع کم ریسک آن عبارتند از: زمین، مسکن، طلا، سپرده بانکی، صندوق با درامد ثابت در بورس. نوع پر ریسک نیز عبارتند از: بازار سهام بورسی و ارزهای دیجیتال. برخی از این حوزه­‌های سرمایه گذاری عبارتند از: سهام بورسی، ارزهای دیجیتال، خودرو، مسکن، طلا و سکه، سپرده بانکی، صندوق با درامد ثابت در بورس.

حفظ ارزش پول با سهام بورسی

با سرمایه گذاری در بورس می‌­توان ارزش دارایی خود را افزایش داد. در ابتدا برای ورود به این وادی باید اطلاعات خود را افزایش دهید. خرید سهام بورسی نه تنها موجب افزایش دارایی و ارزش پول شده بلکه بر اقتصاد کشور نیز تاثیر مثبتی دارد. سرمایه گذاری در بازار بورس محدودیت نداشته و با مبالغ متفاوت می­‌توان سرمایه گذاری کرد.

راه حل دیگر نیز وثیقه کردن این سهام بورسی است. امروزه با وثیقه کردن سهام بورسی، می­‌توانید تسهیلات دلاری و ریالی دریافت کنید. درضمن امکان خرید اقساطی نیز وجود دارد.

حفظ ارزش پول با ارز­های دیجیتال

حفظ ارزش پول با ارز­های دیجیتال

ارزهای دیجیتال از دیگر مواردی است که با معامله­ آن­ها می­‌تواند ارزش پول خود را حفظ کنید. ارزهای دیجیتال متنوعی در بازار بوده که با نواسانات بازار، قیمت آن­ها تغییر می‌­کند؛ از این رو داشتن آگاهی از این بازار الزامی است. اگر با اطلاعات کافی وارد این عرصه شوید با معامله یا هولد کردن داراریی خود، قادر به دریافت سود نیز هستید. ارزهای دیجیتال معروف عبارتند از: بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و …

اگر قصد هولد کردن دارایی خود را دارید، باید مدتی برای رسیدن به قیمت مناسب صبور باشید. در این میان دریافت تسهیلات نیز امکان پذیر است. به کمک سامانه اعتبار شهر انجام می‌­توانید و سیستم وام ارز دیجیتال این تسهیلات را دریافت کنید. این تسهیلات شامل ریالی و دلاری هستند. در این سامانه ابتدا دارایی خود را وثیقه کرده و بر مبنای آن اعتبار دریافت می­‌کنید. با اینکار دارایی خود را از حالت راکد خارج کرده اید و در نهایت با اعتبار خود برای دریافت تسهیلات اقدام می­‌کنید.

حفظ ارزش پول با خرید خودرو

حفظ ارزش پول با خرید خودرو

سرمایه گذاری در صنعت خودرو از دیگر راه حل‌­های حفظ ارزش پول می­‌باشد. به مانند دیگر زمینه­‌ها، صنعت خودرو نیز مزایا و معایب خودش را دارد. یک از مزیت­‌های آن، افزایش قیمت، همزمان با افزایش قیمت دلار است. البته باید در نظر داشت که قیمت خودرو صفر، با خودرو کار کرده تفاوت دارد؛ اما با وجود تورم بالا همچنان سود را به همراه دارد.

حفظ ارزش پول با زمین و مسکن

حفظ ارزش پول با مسکن و زمین

خرید مسکن و زمین از  سرمایه گذاری‌­های سود آور هستند. از مزیت‌­های این روش، درامد زایی بعد از خرید و رشد همزان با تورم است. با اجاره دادن خانه می­‌توان پیوسته درامد داشت. البته باید محل مورد نظر و پتانسیل آن را برای افزایش قیمت بررسی کرد. در ضمن برای سند زدن و پروسه­‌های اولیه مقداری سرمایه لازم است.

خرید زمین نیز از دیگر راه­ حل‌­های موثر است. زمین نیز مانند مسکن با نرخ تورم رشد می­‌کند و هزینه­‌های اولیه بنگاه را نیز باید در نظر گرفت. البته نقد شوندگی و فروش زمین، همواره با چالش رو به رو است.

حفظ ارزش پول با طلا و سکه

حفظ ارزش پول با طلا و سکه

سرمایه گذاری در این حوزه کم ریسک تر از دیگر زمینه‌ها است. قیمت طلا به قیمت دلار نیز بستگی دارد. مزیت­‌های سرمایه گذاری در بازار طلا عبارتند از: نداشتن استهلاک، نقد شوندگی بالا، کم شدن هزینه خرید و فروش. خرید طلا کار چندان دشواری نیست؛ برای حفظ ارزش پول خرید طلای دست اول، دوم و طلای آب شده ایده خوبی به حساب می‌آید. در هنگام خرید طلا باید به مرغوب بودن و عیار طلا توجه کرد. هنگام خرید و فروش طلا باید به تقلبی نبودن آن نیز توجه کرد.

در کنار خرید طلا، روی سکه نیز می‌­توان سرمایه گذاری کرد. تفاوت طلا و سکه در هزینه ساخت آن­ها است. هزینه ساخت سکه بیشتر از طلاست. در ضمن امکان وجود تقلب در سکه کمتر از طلا می­باشد. نوع سرمایه گذاری در سکه به صورت بلند مدت بوده و قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد.

حفظ ارزش پول با سپرده بانکی

 حفظ ارزش پول با سپرده بانکی

سپرده­ گذاری در بانک روشی مطمئن برای سرمایه گذاری است. در این روش بدون هیچ ریسکی سود خود را دریافت می­‌کنید. این روش تنها زمانی عاقلانه است که نرخ تورم از  نرخ سود کمتر باشد.

صندوق با درامد ثابت در بورس

خرید صندوق­‌هایی با درامد ثابت در بورس، نسبت به سپرده بانکی سود بیشتری دارد. این روش در مقابل راه حل­های دیگر سود کمتر اما ثابتی دارد.

امروزه با افزایش تورم، شاهد بی ارزش شدن پول ملی هستیم. در پی بی ارزش شدن پول صنعت، صادرات و انواع کسب و کارها نیز تحت تاثیر قرار می‌­گیرد. هر گاه تعادل بین عرضه و تقاضا بهم ریزد، یعنی عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت­‌ها افزایش می­‌یابد. در چنین شرایطی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول راه حلی جز سرمایه گذاری در زمینه­‌های مختلف وجود ندارد. برخی از این حوزه­‌ها عبارتند از: مسکن، طلا، خودرو، سهام، زمین و…. پیش از سرمایه گذاری در هر یک از این زمینه‌­ها، در نظر گرفتن میزان ریسک پذیری، نوع سرمایه گذاری و هدف، خالی از لطف نیست.

برای انجام سرمایه گذاری دو هدف مد نظر است: افزایش سرمایه و حفظ آن. ریسک پذیری نیز در هر سرمایه گذای متفاوت است. از جمله سرمایه گذاری­‌های موثر سهام و ارزهای دیجیتال است. در این روش نه تنها دارایی شما به دارایی مولد تبدیل می­‌شود، بلکه تسهیلاتی را نیز دریافت می‌­کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *