وبلاگ مقالات

سرمایه گذاری با پول کم + بهترین راه‌های موجود

بهترین راه سرمایه گذاری با پول کم

در این روزها باتوجه‌به کم شدن روزافزون ارزش پول ملی و بالارفتن تورم سفره‌ی بسیاری از ما ایرانی‌ها به شکلی قابل‌توجه کوچک‌تر شده. همین موضوع نه‌تنها دایره‌ی خرید ما را کوچک‌تر می‌کند بلکه روی توانایی ما برای سرمایه گذاری نیز تأثیر مستقیم دارد. امروزه بسیاری از ما شاید توانایی سرمایه گذاری کلان را نداشته باشیم و ریسکش برایمان بیشتر از سود احتمالی باشد. به همین دلیل هم بر آن شدیم تا در این مقاله به بررسی راه سرمایه گذاری با پول کم بپردازیم. با ما در این مقاله همراه باشید تا ببینیم کدام راه‌ها برای شمایی که قصد سرمایه گذاری تمام پولتان در بازار را ندارید بهتر است.

آیا سرمایه گذاری با پول کم امکان‌پذیر است؟

بر خلاف تصور بسیاری از مردم شما حتی با مبالغی مانند چند صدهزار تومان نیز توانایی سرمایه گذاری دارید. در جهان امروز و با ابزار‌های مالی جدیدتر و پیشرفته امکان سرمایه گذاری برای تمامی افراد فراهم شده است. البته که باید این نکته را مدنظر داشته باشید که این پروسه قرار نیست کوتاه و سریع اتفاق بیفتد و قرار هم نیست که سرمایه شما یک‌شبه به سود هنگفتی برسد. اما اگر سرمایه گذاری شما اصولی باشد و باهوش جلو بروید می‌توانید نتیجه‌ی خوبی بگیرید.

شروع سرمایه گذاری، امروز بهتر از فردا

در سال 1391 شما می‌توانستید با 10 میلیون تومان یک دستگاه پراید بخرید. امروز اما با 10 میلیون تومان احتمالاً یک دوچرخه‌ی معمولی گیرتان بیاید. همین موضوع خودش بیانگر کاهش قدرت خرید تنها در ده سال است. اما اگر ده سال پیش ما پولمان را بازار سکه و طلا سرمایه گذاری می‌کردیم امروزه نیز ارزشش به حدی بود که بتوانیم با آن ماشینی حتی بهتر پراید را بخریم. حالا سؤال این است که چگونه باید سرمایه گذاری بکنیم تا در طول زمان نه‌تنها پولمان بی‌ارزش‌تر نشده؛ بلکه به ارزش آن افزوده هم بشود؟

معمولاً بهترین روش برای افزایش ارزش پولمان سرمایه‌گذاری است. بیشتر بخوانید: “دلایل کاهش ارزش پول

در سرمایه گذاری مهم‌تر از این که چقدر از پولتان را وارد می‌کنید، این است که آن را در کجا سرمایه گذاری می‌کنید. در ادامه قصد داریم که مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری با پول کم را بررسی کنیم.

عوامل مهم در انتخاب بازار مناسب برای سرمایه گذاری با پول کم.

عوامل مهم در انتخاب بازار مناسب برای سرمایه گذاری با پول کم

ابتدا بیایید بررسی کنیم هنگامی قصد سرمایه گذاری با پول کم را داریم چه عواملی در انتخاب ما برای بازار  مناسب تأثیرگذار است. با بررسی این عوامل به شناخت خوبی برای انتخاب خود خواهیم رسید.

  • بازدهی

در واقع بازدهی مهم‌ترین اصل یک سرمایه گذاری به شمار می‌آید. ما سرمایه گذاری می‌کنیم که چه در درازمدت و چه کوتاه‌مدت سود به دست بیاوریم. حالا این که ما سرمایه گذاری خود را به کدام صورت انجام بدهیم بستگی به این دارد که خودمان چه زمانی به سرمایه‌مان نیاز داریم. به‌عنوان‌مثال بازار رمز ارز‌ها فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری با سود زیاد در مدت کوتاه فراهم می‌کند؛ اما مثلاً بازار طلا و سکه به‌عنوان‌مثال برای سرمایه گذاری در بلندمدت مناسب‌تر است.

  • اهداف سرمایه گذاری

این موضوع هم در ابتدا بستگی به شما دارد و این که در واقع هدفتان از سرمایه گذاری با پول کم چیست؟ آیا دلتان سود زیاد در مدت‌زمان کوتاه می‌خواهد کما این‌که پرریسک باشد یا می‌خواهید به شکلی مطمئن در درازمدت به سود مد نظرتان برسید؟ شما می‌توانید با تعیین اهداف موردنظر خودتان باتوجه‌به شرایط خودتان بهترین تصمیم را بگیرید. البته اگر در این باره از یک مشاوره‌ی مالی مناسب بهره ببرید احتمالاً تصمیم بهتری خواهید گرفت.

  • نقدشوندگی

اگر قصد سرمایه گذاری با پول کم را دارید نقدشوندگی برای شما از عوامل مهم به حساب می‌آید. نقدشوندگی با سرعت بالا برای بسیاری افراد موضوع مهمی است. طلا و یا برخی از رمز ارزها به‌سرعت می‌توانند به پول تبدیل شود و سهام نیز معمولاً بعد از یکی دو روز به پول تبدیل می‌شود. در این میان البته هستند سرمایه‌گذاری‌هایی که ممکن است دیر نقد بشوند؛ اما سرمایه گذاری بدی به حساب نیایند؛ مانند مسکن. این دسته از سرمایه گذاری بیشتر به درد افرادی می‌خورد که در مدت کوتاه نیازی به پول خود ندارند.

  • ریسک‌پذیری

واقعیت این است که هیچ سرمایه‌گذاری‌ای پیدا نمی‌کنید که بدون ریسک باشد. تنها مقدار ریسک است که کم‌وزیاد می‌شود. مثلاً بورس و بازار رمزارز معمولاً جزو بازار‌های پرریسک به حساب می‌آیند و در طرف مقابل صندوق‌های درآمد ثابت و طلا دارای ریسک کمتری هستند. معمولاً یک سرمایه گذار برای واردکردن پولش به یک بازار پرریسک هم نیاز به آموزش دارد و هم باید روی احساساتش  کنترل کاملی داشته باشد. شما می‌توانید برای شناخت بیشتر از میزان ریسک‌پذیر بودنتان تست‌های مربوط به ریسک‌پذیری در سرمایه گذاری را نیز انجام بدهید.

در کجا می‌توانیم با پول کم سرمایه گذاری کنیم؟

در کجا می‌توانیم این گونه سرمایه گذاری کنیم؟

راه‌های زیادی برای سرمایه گذاری با پول کم وجود دارد. ما در این بخش چند مورد از جاهایی که می‌توانید در آنها با پول کم سرمایه گذاری بکنید را برایتان آورده‌ایم

  • بورس

بورس معمولاً بستر مناسبی برای سرمایه گذاری با مبلغ اندک به حساب می‌‌‌آید. سرمایه گذاری در بورس هم از اعتبار بالایی برخوردار است، هم دسترسی آسانی دارد و هم نقدشوندگی به نسبت خوبی دارد. از مزیت‌های دیگر بورس می‌توان به تنوع دارایی‌ها و امکان سرمایه گذاری با هر مبلغی اشاره کرد. شما با تنها 500 هزار تومان امکان خرید سهام بورسی (مانند سهام عدالت)  را دارید. حتی اگر فرد ریسک‌پذیری محسوب می‌شوید می‌توانید در عرضه اولیه‌ها نیز شرکت کنید برای دریافت سود بیشتر.

  • صندوق‌های سرمایه گذاری

این صندوق‌های سرمایه گذاری بیشتر مناسب افرادی است که وقت یا تجربه‌ی کافی برای خریدوفروش سهام بورسی ندارند. ما در این مقاله به شکلی کامل صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک را بررسی کرده‌ایم. در کل این صندوق‌ها هم گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه گذاری با پول کم برای شما به حساب می‌آیند.

  • بازار رمزارز‌ها

این بازار پرطرف‌دار و پرریسک همواره یکی از گزینه‌های موردعلاقه افراد برای سرمایه گذاری با مبلغ کم به حساب می‌آید. کسان زیادی بوده‌اند که از سرمایه گذاری در این بازار ثروتمند شده‌اند و تعداد زیادی هم بخش زیادی از سرمایه خود را در این بازار ازدست‌داده‌اند. برای همین هم می‌گوییم که اگر قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارید حتماً قبلش به‌خوبی تحقیق کنید و آموزش‌های لازم برای شرکت در این بازار را ببینید تا خدای ناکرده ضرر نکنید. این بازار هم مزایای بسیاری دارد و هم معایب مخصوص به خودش. به گفته‌ی بسیاری آینده‌ی بازار‌های مالی متعلق به رمز ارزهاست. در نتیجه این بازار همواره یکی از گزینه‌ها برای سرمایه گذاری با پول کم به حساب می‌آید.

بازار سکه طلا یکی از قدیمی‌ترین بازار‌های مالی جهان به حساب می‌آید و طلا جزو معدود چیزهایی است که در گذشت سال‌های طولانی ارزش خودش را حفظ کرده. برعکس تصور عامه شما برای سرمایه گذاری در این بازار نیاز به پول زیادی ندارید و مثلاً اگر پولتان به اندازه‌ی خرید یک سکه‌ی کامل نیست می‌توانید یک نیم‌سکه یا ربع‌سکه را خریداری بکنید. البته بازار طلا بیشتر مناسب سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است. اما ویژگی‌هایی که دارد؛ مانند محبوبیت و نقدشوندگی بالا همواره باعث می‌شود که این بازار مورد علاقه‌ی سرمایه‌گذاران با مبالغ اندک نیز باشد.

همین حالا اولین قدم‌ها را بردارید

نکته‌ی پایانی

وقتی با پول کم سرمایه گذاری می‌کنید در واقع دارید قدم‌هایی هرچند کوچک اما مهم به‌سوی موفقیت بر می‌دارید. ببینید، باتوجه‌به رکورد شکنی‌های شاخص تورم در سال‌های اخیر، بسیاری از افرادی که سرمایه‌شان را در بازاری سود آورد وارد نکردند دچار ضررهای بی‌شمار و کاهش قدرت خرید در درازمدت شدند. شاید مهم‌تر از این که کجا بخواهیم سرمایه گذاری بکنیم شروع خود سرمایه‌گذاری‌مان باشد. هرچند با مبلغی محدود. پس اگر تمایل دارد ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنید همین حالا اولین قدم‌ها را بردارید، البته با بررسی و تحقیق و دانش کافی. از این که تا اینجا با ما همراه بودید از شما ممنونیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *