وبلاگ مقالات

انواع وام‌های سال 1402 + معرفی

- وام‌های سال 1402

  امروزه دیگر واژه وام ناآشنا نیست؛ چرا که هر یک از ما حداقل یکبار به دریافت وام فکر کرده ایم. دریافت وام نوعی قرض به حساب می‌آید که با تمام مراحل اداری و کاغذ بازی‌هایش گاه اجتناب ناپذیر است. به زبان دیگر با وام‌های سال 1402 می‌توان کمبود نقدینگی را جبران کرد. این کمبود نقدینگی می‌تواند در کار، ازدواج و یا دیگر مسائل باشد. به همین دلیل انواع وام های مختلفی وجود دارد. وام اگر بدرستی استفاده شود و بتوان نهایت استفاده را از آن برد، هم برای وام دهنده و هم وام گیرنده سود را به همراه دارد.

تعریف وام و شرایط کلی

با تمام این تفاسیر می‌توان این تعریف را برای وام ارائه داد، وام نوعی قرض است که با سود مشخص در اختیار وام گیرنده قرار می‌گیرد. انواع وام مختلفی وجود دارد که به طبع مبلغ و شرایطشان نیز با یکدیگر فرق دارد. برای حساب درصد سود وام باید با انواع وام آشنا بود. هر وامی شامل قسط بوده که در بازه‌های مشخصی باید پرداخت گردد؛ در ازای دریافت وام نیز باید مدارک لازم و ضامن معتبر ارائه داد. این ضامن می‌تواند فیش حقوقی، زمین، دارایی، سند خانه و … باشد.

بانک‌های متفاوتی انواع وام قابل دریافت را ارائه می‌دهند که شرایط را باید از بانک مربوطه پرس و جو کرد. پیدا کردن ضامن معتبر شاید یکی از سخت ترین کارها باشد. چرا که بانک باید اطمینان حاصل کند در صورت عدم پرداخت قسط‌ها این مبلغ تامین خواهد شد. به طور مثال اگر سندی تضمین شود، بانک حق مصادره، فروش و برداشتن قسط را دارد.

نحوه تامین وام

منابع تامین هر وام می‌تواند متفاوت باشد. اغلب اوقات پول‌هایی که مردم لازم نداشته و در اختیار بانک قرار می‌دهند، وام ریالی را تامین می‌کند. به طور کل روش‌های درامد زایی بانک که به دریافت سود ختم شود، می‌تواند منبع تامین وام باشد. در برخی از موارد از صندوق ذخایر ارزی کشور نیز استفاده می‌شود و پس از پرداخت توسط وام گیرنده، دوباره جایگزین می‌گردد.

انواع وام‌های سال 1402

همانطور که پیش از این گفتیم، وام‌ها انواع مختلفی دارند که شرایط هر کدام با توجه به نوع و مبلغ دریافتی متفاوت است. برای اطلاع کامل باید به بانک مراجعه و مدارک مورد نظر را تهیه کرد. برخی از وام‌ها عبارتند از:

وام مسکن

یکی از وام‌ها وام مسکن است. طرح‌های وام مسکن متفاوت است و پیش از در خواست و اقدام به دریافت باید از آن اطلاع داشت. البته دریافت این وام با ارائه سند ملک امکان پذیر است. همانطور که گفتیم طرح‌های گوناگونی برای وام مسکن وجود دارد که عبارتند از: مسکن جوانان، مسکن زوجین، وام مسکن با اوراق بانک مسکن و …. این‌ها تنها بخشی از این طرح‌ها هستند. مبلغ وام مسکن یکسان نبوده و ملک باید ارزشیابی شود. شهرهای بزرگی چون تهران چون قیمت مسکن بیشتر است؛ به طبع وام بیشتری به فرد تعلق می‌گیرد. وام خانه اولی‌ها نیز با داشت اوراق بانک مسکن ممکن بوده، اما سود یکسانی با دیگر طرح‌ها ندارد. این نوع از وام همواره جزو محبوب‌ترین انواع وام قابل دریافت است.

وام ارز دیجیتال

وام ارز دیجیتال یکی از به روز ترین وام‌های سال 1402 محسوب می‌شود که به لطف تکنولوژی لندتک به وجود آمده. در این شمل از وام شما می‌توانید با وثیقه گذاری ارز دیجیتال خود در کمتر از چند ساعت وام دریافت کنید. این وام یک انقلاب در عرصه‌ی دریافت تسهیلات به حساب می‌آید. مجموعه‌ی اعتبار شهر نیز با الهام از همین تکنولوژی اقدام به ساخت سامانه‌ای کرده که در آن هر فرد بدون نیاز به ضامن و چک و سفته و حتی مراجعه‌ی حضوری، وام دریافت کند. در ضمن افراد می‌توانند به انتخاب خودشان وام را هم به صورت دلاری و هم ریالی دریافت کنند. برای اطلاعات تکمیلی برو روی صفحه‌ی پرداخت وام ارز دیجیتال کلیک کنید.

وام ازدواج

یکی از وام‌های رایج، وام ازدواج است. این وام برای تسهیل روند ازدواج بوده و مقدار مشخصی هر ساله برای آن در نظر گرفته می‌شود. بانک‌ها نیز در صورت وجود متقاضی باید این وام را ارائه دهند. سود این وام 4 درصد بوده و برای اطلاع از مبلغ دقیق باید به بانک کراجعه کرد. به مانند دیگر وام‌ها نیز باید مدارکی را برای ضمانت و نشان دادن صحت ازدواج ارائه داد. اصولا مدارکی که برای ضمانت مورد نیاز است، بانک به بانک با یکدیگر فرق دارد. عموما دو کارمند با فیش کسر از حقوق برای دریافت این وام الزامی است. وام ازدواج نیز جوز محبوب‌ترین انواع وام قابل دریافت به حساب می‌آید.

یکی از انواع وام های مختلف، وام خودرو است - وام‌های سال 1402

وام خودرو

این وام برای خرید خودرو کاربرد داشته و برای خودروهای داخلی است. ضامن مورد نظر نیز باید کارمند رسمی دولت بوده و فیش کسر از حقوق را ارائه دهد. نهایت مبلغ این وام نیز هر ساله به بانک‌ها اعلام می‌شود. البته باید در نظر داشت که فرد باید پس اندازی داشته و تنها این وام نقش کمک برای کمبود نقدینگی را دارد. نرخ سود نیز 18 درصد است.

وام کالا

این وام در بانک‌ها ارائه شده و مدارک هر بانک گاه با یکدیگر تفاوت دارد. همانطور که از اسمش پیداست؛ این وام کمک هزینه ای برای خرید وسایل خانه است؛ نرخ سود این وام نیز 18 درصد است. گاه شرایط ویژه ای برای دریافت این وام در نظر گرفته می‌شود. این شرایط شامل فروشگاه خاص یا فقط خرید کالاهای تولید داخل است. بهتر است پیش از درخواست برای وام از شرایط آن اطلاع داشت.

یکی از انواع وام های مختلف، وام جعاله یا تعمیر مسکن است  - وام‌های سال 1402

وام جعاله یا تعمیر مسکن

این وام نیز عموما توسط بانک مسکن ارائه می‌گردد. افرادی که برای برای وام مسکن اقدام می‌کنند، گاه در کنارش این وام نیز می‌گیرند. البته صرفا این وام به خانه‌های قدیمی برای انجام تعمیرات تعلق می‌گیرد. برای دریافت این وام یا باید اوراق بانک مسکن را داشت و یا با سند خانه امکان پذیر است. این وام نیز همانند دیگر وام‌ها هر ساله مبلغش متغیر است و افزایش می‌یابد. همین موضوع این تسهیلات را جزو دسته‌ی پر طرفدار در انواع وام قابل دریافت قرار می‌دهد.

وام خودرو فرسوده

هدف از ارائه این وام کاهش آلاینده ها و کمک به محیط زیست است. مبلغ این وام در بانک‌ها متفاوت است. تاکسی‌ها یکی از مخاطبین دریافت وام خودرو فرسوده هستند. نرخ سود نیز در این وام 4 درصد تعیین شده است. به دلیل گوناگونی شرایط درخواست وام باید به بانک مورد نظر مراجعه کرد. در میان وام‌های سال 1402 این نام نیز به چشم می‌خورد.

یکی از انواع وام های مختلف، وام مضاربه است  - وام‌های سال 1402

وام مضاربه‌ای

این وام عموما برای فعالیت‌های تجاری است و به همه افراد تعلق نمی‌گیرد. در این وام تاجر مبلغی را از بانک وام می‌گیرد و بانک نهایتا در سود تجارتش شریک است. از جمله شرایط سخت گیرانه این وام ثابت کردن کار و بررسی سود، قیمت نهایی و مبلغی است که بانک باید بپردازد. در وام مضاربه ای برخی از هزینه‌ها بر عهده کارفرما و برخی دیکر را بانک تقبل می‌کند. نحوه دریافت این وام نیز دوره ای یا به صورت یکجاست. البته ارائه مدارک کسب و کار مانند پروانه کسب و محل کار الزامی است.

وام خرید ماشین آلات یا مواد اولیه

دولت برای رونق بخشیدن به کسب و کارها این وام را ارائه می‌دهد. برخی از مشاغل مانند کشاورزی به ماشین آلات و مواد اولیه برای شروع نیاز دارد. مبلغ وام نیز پس از براورد هزینه‌ها به وام گیرنده تعلق می‌گیرد. البته ممکن است بانک بخشی از این هزینه یا همه آن را بپردازد. یکی از ویژگی‌های این وام داشتن دوره تنفس است؛ این دوره با وجود شرایط خاص ممکن است به 5 سال هم برسد.

یکی از انواع وام های مختلف، وام اشتغال زایی یا کار آفرینی - وام‌های سال 1402

وام اشتغال زایی یا کار آفرینی

از دیگر وام‌هایی که با شکوفایی و اقتصاد کشور در ارتباط بوده، وام اشتغال زایی و کار افرینی است. برای دریافت این وام باید مدارک کافی برای اثبات ایده و شکوفایی ارائه کرد. از مزیت‌های این وام می‌توان به داشتن سود کمتر اشاره کرد. نرخ سود 4 درصد بوده و حداکثر زمان بازپرداخت 84 ماه است. کسب و کارهای خانگی، خود اشتغالی، مشاغل روستایی، مشاغل فنی و زنان سرپرست خانوار شامل این وام می‌شوند. منتها باید دانست مبلغ این وام مورد به مورد با یکدیگر فرق دارد. در مقاله ای دیگر به تفضیل این وام را بررسی و شرایط دریافت را مطرح کرده ایم.

وام دانشجویی

این وام نیز نوعی وام برای کمک هزینه دانشجویان است. وام دانشجویی نیز در شرایط خاص شامل سود می‌شود و مدارک مربوطه را نیز باید ارائه داد. برخی از وام‌ها عبارتند از: وام ضروری دانشجویی، وام تحصیلی، وام شهریه، وام استعداد درخشان، وام ازدواج، وام مسکن، وام خرید لپتاپ و موبایل، وام تغذیه و….

وام مستاجران

این وام نیز عموما به متاهلان تعلق می‌گیرد اما امکان دریافت برای مردانی که جدا شده و زنان خودسرپرست بالای 35 سال وجود دارد. مبلغ این وام نیز در کلان شهر‌ها و شهرهای کوچک متفاوت است. هر وامی نیز مدتی برای بازپرداخت دارد باز پرداخت این وام، 5 ساله است. پس از تهیه مدارک لازم و داشتن ضامن معتبر می‌توان برای این وام درخواست داد؛ پس از ثبت درخواست، شرایط بررسی شده و در صورت تایید صلاحیت، وام به فرد تعلق می‌گیرد. در هر صورت این وام نیز در میان وام‌های سال 1402 قرار می‌گیرد.

نکات پایانی

همانطور که در این مقاله بیان کردیم برای کمک به تامین نقدینگی می‌توان برای  وام‌های سال 1402 درخواست داد. وام‌های متفاوتی بدین منظور وجود دارند، وام مسکن، خرید خودرو، مضاربه‌ای و …. مبلغ برخی از انواع وام ها مانند وام ازدواج هر ساله متغیر بوده و باید برای اطلاع به بانک مراجعه کرد. البته مدارک مورد نیاز برای هر وام متفاوت بوده و گاه بانک به بانک نیز گوناگون است مانند ضمانت نامه‌ی بانکی. همچنین اگر قصد دریافت یک وام راحت و سریع را داشتید حتما شرایط دریافت وام در سامانه‌ی اعتبار شهر را مطالعه بفرمایید. ما در اعتبار شهر چند ماه را به چند ساعت تبدیل خواهیم کرد. این که با ما در مقاله‌ انواع وام قابل دریافت همراه بودید از شما ممنونیم.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “انواع وام‌های سال 1402 + معرفی

  1. سلام.
    ممنون از برنامه خوبتون که ی سری از مشکلات مردم واقعا برطرف میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *