وبلاگ مقالات

اوراق گام و نحوه معامله آن

اوراق گام و نحوه معامله آن

تامین مالی برای کسب و کارها از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو باید به نحوی بودجه لازم را تامین کرد تا چرخه اقتصادی به کار بیفتد. یکی از راه‌های تامین مالی، اوراق گام است. کلمه گام مخفف اوراق گواهی اعتبار مولد است. در ادامه مقاله اوراق گام را که راهی برای تامین نقدینگی هستند به تفضیل توضیح داده و نحوه معامله آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد.

اوراق گام چیست؟

همانطور که گفتیم گام مخفف اوراق گواهی اعتبار مولد است. این اوراق، برای تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی کاربرد دارند و قابل نقل و انتقال هستند. هدف از انتشار این اوراق تامین مالی برای تولید و استفاده از منابع مالی برای به گردش دراوردن سرمایه است.

بنگاه‌های مالی در صورت عدم وجود نقدینگی این اوراق را منتشر کرده و پس از انتشار در بازار سرمایه، خرید و فروش صورت می‌گیرد. کسانی که این اوراق را دریافت می‌کنند، می‌توانند تا تاریخ سر رسید برای دریافت پول فروش اقدام کنند. از سوی دیگر پیش از این تاریخ نیز می‌توان در بورس کالا این اوراق را بفروشند. درضمن سر رسید این اوراق گام، یک ساله است.

البته باید گفت که پرداخت مبلغ اسمی این اوراق بر عهده بانک است. ارزش اسمی همان ارزش صوری این اوراق است؛ برای هر برگه ارزشی از پیش تعیین شده و پس از مشخص شدن قیمت نهایی، با کسر مبلغ اسمی می‌توان آن‌ها را معامله کرد.

 

مزیت‌های اوراق گام

 

مزیت‌های اوراق گام

اوراق گام نیز مزیت‌های خود را دارند و باری از دوش بسیاری از افراد برداشته اند. به کمک این اوراق می‌توان چرخه تولید را ادامه داد و دیگر به دنبال کاغذ بازی ‌های وام نرفت. همانطور که می‌دانید ماندن در صف وام، داشتن ضامن و گاه تهیه مدارک مربوطه بسیار زمانگیر است.

علاوه بر این دریافت و انتشار این اوراق، گامی در جهت کاهش تورم است و چرخه تولید را به کار می‌اندازد. در ضمن این اوراق از سوی بانک بوده و از اعتبار کافی برخوردارند. به همین دلیل بسیاری از افراد به آن‌ها اعتماد کرده و برای خرید آن اقدام می‌کنند. در نهایت این فرایند بر اشتغال زایی و شکوفایی هر چه بهتر کشور نیز نقش دارد.

 

چگونگی دریافت اوراق گام

 

چگونگی دریافت اوراق گام

دریافت اوراق گام مراحل خود را دارد و باید مراحلی چون اعتبار سنجی متعهد، معرفی فروشنده به بانک عامل، درخواست صدور آن و در نهایت صدور اوراق طی شود.

اعتبار سنجی متعهد: در وهله اول باید شرکت مورد نظر درخواست خود را به بانک اعلام کند. بانک، پس از بررسی شرایط شرکت، سقف این اوراق را مشخص می‌کند. اعتبار سنجی خود مراحلی دارد که به شرح زیر است:

  • درخواست بنگاه متعهد
  • اعتبارسنجی توسط بانک
  • دریافت تضمین‌های کافی
  • ثبت مقدار اعتبار در سامانه گام
  • دریافت شماره درخواست از سامانه سمات
  • ثبت در سامانه گام و دریافت نرخ کارمزد
  • تخفیف در نرخ کارمزد تا حداکثر سقف هیات عامل (به منظور تشویق)
  • دریافت تعهد جهت حق برداشت از کلیه حساب‌های بنگاه متعهد (در صورت عدم ایفای تعهدات)

معرفی فروشنده به بانک عامل: در این مرحله شرکت باید فروشنده مورد نظر را به بانک معرفی کند. این فروشنده، تامین کننده مواد اولیه است.

درخواست صدور اوراق گام: پس از معرفی فروشنده به بانک، شرکتی که مسئول تامین مواد اولیه است باید درخواست خود را مبنی بر دریافت اوراق و واگذاری به بنگاه متقاضی ارائه دهد.

صدور اوراق: پس از طی کردن مراحل فوق، بانک اوراق گام را برای تامین نقدینگی و پیش برد اهداف صادر می‌کند.

معامله اوراق گام

اوراق گام پس از انتشار، سر رسید یک ساله داشته و در پلتفرم‌های مختلفی معامله می‌شوند. برخی از این پلتفرم‌ها عبارتند از: فرابورس، بورس کالا و سامانه گام. پس از به پایان رسیدن سر رسید می‌توان به بانک مراجعه کرده و پول نقد دریافت کرد اما فروش پیش از این تاریخ نیز امکان پذیر است. در ضمن انتقال این اوراق به دیگر بنگاه‌های تولیدی از طریق سامانه گام امکان پذیر است.

انتشار این اوراق از طریق فرابورس نیز قوانین خود را دارد و به صورت الکترونیکی است. ارزش اسمی آن‌ها نیز صد میلیون ریال می‎باشد.

نوع دیگر معالمه این اوراق از طریق بنگاه های تولیدی است. برخی از این بنگاه‌ها این اوراق را در سامانه های مختلف بورسی به فروش می‌رسانند. علاوه بر این، می‌توان این اوراق گام را به صورت بلوکی به سایر بنگاه‌ها منتقل کرد.

استفاده از این اوراق در بورس کالا نیز امکان پذیر است. دارندگان اوراق گام، برای دریافت کالای خود می‌توانند این اوراق را به فروشنده منتقل کرده و کالا خود را دریافت کنند.

 

برای آشنایی با اوراق بهادار کلیک کنید

 

 

نکاتی ضروری در مورد اوراق گام

 

نکاتی ضروری در مورد این اوراق

این اوراق را را بانک‌ها منتشر کرده و تاریخ معینی به عنوان تاریخ سر رسید برای آن تعیین می‌کنند؛ این تاریخ نیز در در فاکتوری که متعهد از متقاضی گرفته، ذکر شده است. اوراق گام نیز سقف ضمانت خاصی دارند که بانک مرکزی هر سال درباره آن تصمیم گیری می‌کند. سقف اعتباری بنگاه‌ها نیز معادل 120 درصد ارزش فروش سال آخر بنگاه بر مبنای صورت های مالی حساب رسی شده و کسر تسهیلات و اوراق قبلی است.

این اوراق مولد به صورت کلی سه شاخصه دارند بانک، بنگاه متهعد و متقاضی. اگر شرکتی نتواند به تعهدات ذکر شده عمل کند، دیگر قادر به دریافت این اوراق نیست؛ اما اگر بنگاه مورد نظر خوش حساب باشد، امکان دریافت اوراق با سقف بیشتری را دارد. پرداخت مبلغ در تاریخ سر رسید نیز بر عهده بانک است.

اشخاص حقیقی نمی‌توانند برای دریافت این اوراق اقدام کنند و تنها این اوراق به بنگاه‌هایی تعلق می‌گیرد که مرحله اعتبار سنجی را گذرانده باشند.

اورق گام ویژگی‌هایی نیز دارند که عبارتند از: نام دار، غیر کاغذی بودن و بدون کوپن بودن.

نکات نهایی

امروزه رونق بخشیدن به کسب و کارها و اشتغال زایی از اهمیت بالایی برخوردار است. دریافت وام برای تامین نقدینگی علاوه بر پروسه طولانی، شرایط سخت گیرانه ای دارد. به کمک اوراق گام می‌توان رونق اقتصادی و اشتغال زایی را به جامعه برگرداند. این اوراق تاریخ سر رسید مشخصی داشته و از طرف بانک است؛ اعتماد به آن‌ها براحتی امکان پذیر است. البته باید دانست که این اوراق تنها به افراد حقوقی تعلق گرفته و افراد حقیقی نمی‌توانند برای دریافت این اوراق درخواست دهند؛ برای اینکار باید اعتبار سنجی انجام شود.

کلام آخر نیز این که سامانه‌ی اعتبار شهر به تازگی در ایران زمینه‌ای فراهم کرده تا بتوانید با وثیقه گذاری سهام بورسی وام ریالی و تتری دریافت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وام به این صفحه مراجعه کنید. از این که تا این‌جا با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم.

 

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *