وبلاگ مقالات

سفته الکترونیکی یا آنلاین چیست و نحوه دریافت آن

سفته الکترونیکی چیست و نحوه دریافت آن

  حتما تا به حال اسم سفته را شنیده اید و شاید بارها آن را امضا کرده باشید، اما آیا تا به حال سفته الکترونیکی یا آنلاین به گوشتان خورده است؟ نوع دیگر از سفته، نوع آنلاین است. در ادامه مقاله مشخصات این سفته و نوه دریافت آن را مطرح می‌کنیم.

معرفی سفته آنلاین

سفته چه کاغذی باشد و چه آنلاین، نوعی سند حقوقی به حساب میآید. این سند تضمین می‌کند که مبلغ ثبت شده در تاریخ مقرر پرداخت شود.؛ یا به عنوان ضمانت کاری ارائه می‌گردد. داشتن ضامن برای دریافت این نوع سفته همیشه الزامی نیست و گاهاً باید ضامنی معرفی کرد. ضامن مورد نظر نیز باید احراز هویت را انجام دهد و گواهی امضای دیجیتال را نیز ثبت کند. همچون دریافت چک، وام و دیگر موارد، برای دریافت سفته نیز باید مدارکی ارائه کرد.

مدارکی که باید برای دریافت سفته ارائه کرد عبارتند از: کد ملی، شماره موبایل، شماره حساب و مبلغ سفته. با وجود سفته‌های الکترونیکی کافیست فایل سفته الکترونیکی با کد ملی و شناسه خزانه داری کل کشور را به شخص مورد نظر تحویل داد. یکی از مزایای این نوع سفته پیگیری آسان حتی در صورت گم شدن شماره سفته است. چرا که پیگیری از طریق کد ملی شخص مورد نظر امکان پذیر است. سفته و چک با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، یکی از این تفاوت ‌ها نوع پشت نویسی یا ظهر نویسی است. امضا و پشت نویسی چک بر عهده دارنده بوده ولی امضای چک با گیرنده است. پشت نویسی سفته الکترونیکی در اپلیکیشن قابل انجام است.

مزایا سفته الکترونیکی

مزایای سفته الکترونیکی

سفته‌های سنتی اکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نوع دیگر آن یعنی آنلاین، مزایا خود را به دنبال دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • امنیت بالا
  • امکان بررسی سابقه صادر کننده
  • صرفه جویی در مصرف کاغذ
  • دسترسی آسان
  • صرفه جویی در زمان
  • اعتبار همیشگی
  • صدور مبلغ دلخواه

امنیت بالا: علاوه بر تهیه آسان، این نوع سفته امنیت بالایی دارد. چرا که پیش از خرید مشخصات فرد به صورت قانونی ثبت می‌گردد. در این نوع سفته، گم شدن، دزدیده شدن و جعل معنایی نداشته و دریافت کننده دغدغه فکری نخواهد داشت. بررسی سابقه صادر کننده: پیش از صدور چک سابقه افراد برای پرداخت باید بررسی شود. صدور این نوع سفته چون به صورت آنلاین است، دریافت سابقه اعتباری کار چندان دشواری نیست. این نوع بررسی آسودگی خاطر را برای دریافت کننده به ارمغان می‌آورد. کمک به محیط زیست و صرفه جویی در زمان و هزینه: برای تولید برگه درختان زیادی قطع می‌شود، به همین دلیل صدور سفته به صورت آنلاین کمک بزرگی به محیط زیست به حساب می‌آید. درضمن دیگر نیازی به مراجعه به بانک و انجام کاغذ بازی نیست.

نحوه دریافت سفته الکترونیکی

نحوه دریافت سفته الکترونیکی

برای دریافت این نوع سفته دیگر نیازی به کاغذ بازی و گذراندن مراحل اداری نیست. تنها باید به سامانه دریافت سفته یکی از بانک‌ها مراجعه کرد. این سفته‌ها با مشخصات هر فرد صادر شده و کاملا قانونی هستند. از این رو امکان ثبت اطلاعات جعلی وجود ندارد. در نهایت سفته به صورت pdf صادر می‌گردد. آنچه که اعتبار این سفته را دو چندان می‌کند، داشتن شناسه معتبر خزانه داری کشور است.

نکته آخر

امروزه سفته الکترونیکی جایگزین نوع کاغذی شده و مزیت‌های خود را به همراه دارد. امنیت، صرفه جویی در زمان و … از جمله این مزایا هستند. دریافت این سفته‌ها از سامانه بانک مورد نظر امکان پذیر بوده و نیازی به مراجعه به بانک نیست؛ با این روش حتی دیگر نیازی به گذراندن زمان طولانی در صف بانک نبوده و حتی در مصرف کاغذ هم صرفه جویی می‌شود. درضمن دریافت این سفته‌ها تنها با اطلاعات خود شخص ممکن است و باید احراز هویت انجام گیرد. با وجود چنین ساز و کاری دیگر جعلی اتفاق نخواهد افتاد.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “سفته الکترونیکی یا آنلاین چیست و نحوه دریافت آن

  1. بنده ی خدا گفت:

    khoda kheyreshon bede ma ke dige khaste shodim enghadr az dake safte kharidim.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *