وبلاگ مقالات

قرارداد هوشمند اتریوم چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

قرارداد هوشمند اتریوم

فرض کنید که قصد فروش ماشینتان را دارید. تصور کنید نیازی نیست که برای سندزدن و انجام معامله‌ی فروش بخواهید به دفترخانه و مرکز تعویض پلاک و غیره و غیره بروید. تصور کنید که تمام این موارد هنگامی که با لباس راحتی در منزل نشسته‌اید و چای می‌خورید تنها با چند کلیک انجام بشود. آن هم کاملاً امن. در واقع قرارداد هوشمند ساخته شده تا باعث شکل‌گیری چنین اتفاقی بشود و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی می‌توان گفت که فاصله‌ی چندانی با رسیدن این لحظه نداریم. در واقع قرارداد هوشمند اتریوم به مجموعه‌ای از برنامه‌ها گفته می‌شود که با رعایت شرایطی خاص و بدون نیازی به هیچ واسطه‌ای یک معامله میان دو طرف را انجام می‌دهند. این قرارداد‌ها به دلیل حذف واسطه جزو اکوسیستم غیرمتمرکز (DeFi) به حساب می‌آیند. همچنین ما در این مقاله قراردادهای هوشمند را مورد بررسی مفصل قرار داده‌ایم.

اکثر این قرارداد‌ها بر پایه بلاک‌چین اتریوم نوشته می‌شوند؛ اما خود قرارداد هوشمند از سال 1996 ارائه شده. در واقع قرارداد هوشمند تا سال 2009 بستر مناسبی برای عرضه نداشت؛ اما با به‌وجودآمدن بلاک‌چین بیت‌کوین این بستر به وجود آمد و بعد از آن با شکل‌گیری بلاک‌چین اتریوم قرارداد هوشمند توانست با رفع موانعی که در بلاک‌چین بیت‌کوین وجود داشت به استفاده‌ی فراگیر برسد. امروزه نیز قرارداد هوشمند روزبه‌روز بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ما در این مقاله قصد داریم تا با کارکرد قرارداد هوشمند اتریوم و کاربردهای آن بیشتر آشنا بشویم. پس با ما همراه باشید.

بلاک‌چین اتریوم، تکنولوژی‌ای برای آینده

اجازه بدهید در ابتدا کمی به خود بلاک‌چین اتریوم بپردازیم. در سال 2013 این بلاک‌چین برای اولین‌بار معرفی شد. این بلاک‌چین غیرمتمرکز و منبع باز است و دارای کوین اختصاصی خودش یعنی اتر است. اتریوم بیشتر به‌عنوان بستری برای بسیاری از رمزارزها و اجرای قرارداد هوشمند استفاده می‌شود. در واقع هدف اتریوم تبدیل‌شدن به یک شبکه‌ی جهانی برای برنامه‌های غیرمتمرکز است تا بتوانند برنامه‌هایی اجرا کنند که در آنها نه خبری از سانسور است، نه خرابی و نه تقلب.

این بلاک چین همچنین یکی از مهم‌ترین پرچمداران بازار رمزارزها به حساب می‌آید و بعد از بیت‌کوین با ارزش‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بلاک‌چین در دنیا به حساب می‌آید. به همین خاطر هم هست که بسیاری از برنامه‌نویسان از این شبکه برای نوشتن قرارداد هوشمند استفاده می‌کنند.

قرارداد هوشمند اتریوم چیست؟

قرارداد هوشمند اتریوم چیست و چه کاربردی دارد؟

اول از باز هم باید روی این نکته تأکید کنیم که این نوع از قرارداد منحصر به اتریوم نیست و روی بلاک‌چین‌های دیگری نیز قابل‌اجراست. اما بسیاری از افراد بنا به دلایلی که بخشی از آنها را در ادامه خواهیم آورد انتخاب اصلی‌شان اتریوم است.

قرارداد هوشمند به این شکل کار می‌کند که وقتی شما قصد انجام معامله‌ای دارید این قرارداد به‌عنوان سیستم امانی عمل می‌کند. یعنی هم پول و هم حق مالکیت را در خود ذخیره می‌کند و پس از انجام توافق بین طرفین معامله به‌صورت خودکار پول و مالکیت را منتقل می‌کند. برای اینکه این موضوع کمی ملموس‌تر شود می‌توانیم از مثال دستگاه‌های خودکار فروش استفاده کنیم. این دستگاه‌ها نیز از شما پول را می‌گیرند و پس از پردازش به شکلی اتوماتیک چیزی که خواسته‌اید را تحویل می‌دهند.

یک قرارداد هوشمند نیز تقریباً چنین کاری انجام می‌دهد. در این وضعیت دیگر نیازی به‌واسطه برای شکل‌گیری یک معامله وجود ندارد و اطلاعات مربوط به معامله نیز بر روی بلاک‌چین ثبت می‌‌شود. اطلاعات ثبت شده بر روی بلاک‌چین غیر قابل دست‌کاری و تغییر بوده و توسط تمامی اعضای بلاک‌چین قابل‌مشاهده است هرچند که قابل تغییر نیست. همین موضوع امنیت بالایی برای یک نوع از قرارداد به ارمغان می‌آورد.

مزایای قرارداد هوشمند اتریوم

مزایای این قرارداد هوشمند 

فراداد هوشمند اتریوم یک تکنولوژی انقلابی به حساب می‌آید و قطعاً در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. در این بخش نیز قرار است مزایای استفاده از این تکنولوژی را با هم بررسی کنیم.

  • ایجاد اعتماد

وقتی اطلاعات و مدارک شما به‌صورت رمزنگاری شده بر روی بلاک‌چین ثبت می‌شود کسی قادر نخواهد بود اطلاعات یا مدارک شما را بدزدد یا دست‌کاری بکند. در واقع در این سیستم دیگر شما نیازی به اعتماد ندارید چرا که بر پایه قرارداد هوشمند اتریوم همه چیز به‌صورت شفاف و اتوماتیک توسط سیستم انجام خواهد شد.

  • حذف واسطه‌ها

همین موضوع یکی از مهم‌ترین و انقلابی‌ترین ویژگی‌های یک قرارداد هوشمند است. با این روش شما دیگر نیازی به دلال و واسطه برای انجام یک معامله پیدا نخواهید کرد، پس خبری از کمیسیون و خطاهای انسانی هم نخواهد بود.

  • سرعت و راندمان بالا

وقتی نیازی به کاغذبازی و رفت‌وآمد به دفترخانه و بانک و غیره نباشد سرعت کارها بسیار بیشتر می‌شود و شما می‌توانید تنها در چند دقیقه یک معامله را به سرانجام برسانید.

  • امنیت

هک‌کردن یک قرارداد هوشمند که به‌درستی انجام شده کاری است بسیار سخت. سیستم رمزنگاری قراردادهای هوشمند اتریوم نیز بسیار پیشرفته و پیچیده است. غیرمتمرکز بودن این قراردادها نیز امکان دسترسی افراد را به آن به‌شدت محدود می‌کند و همین عوامل امنیت یک قرارداد هوشمند را به‌خوبی تأمین می‌کنند.

معایب قرارداد هوشمند

معایب قرارداد هوشمند

درهرصورت باید این نکته را در نظر داشته باشیم که قرارداد هوشمند اتریوم هنوز در آغاز مسیر قرار دارد و با وجود مزایای بسیار معایبی نیز دارد. مثلاً یکی از معایب قرارداد هوشمند این است که نیازمند کدنویسی بسیار دقیقی است. به‌طوری‌که با اشتباه در کدنویسی ممکن است طرفین معامله هر دو ضرر بکنند.

مورد بعدی هم این است که هنوز دولت‌ها این قراردادهای هوشمند را به رسمیت نمی‌شناسند و امکان استفاده از آنها در معاملاتی که نیاز به مجوز دولتی دارند هنوز مقدور نیست. البته جایی برای نگرانی وجود ندارد چرا که هنوز راه زیادی مانده و هم چنین روزبه‌روز مردم بیشتر به سمت استفاده از این قرارداد هوشمند اتریوم خواهند رفت.

نکته‌ی پایان

زمانی که بلاک‌چین بیت‌کوین در سال 2009 عرضه شد هم خیلی‌ها فکر نمی‌کردند این تکنولوژی به جایی برسد. اما امروز و در سال 2022 همه به‌خوبی می‌دانیم بیت‌کوین دارای چه ارزشی است. در مورد قرارداد هوشمند اتریوم نیز وضعیت به همین شکل است. ای تکنولوژی چه بخواهیم چه نه روزبه‌روز در حال تکمیل و گسترده شدن است و قرار است با رونمایی از شبکه اتریوم 2 پیشرفت‌های اساسی داشته باشد.

در واقع دور نیست روزی که احتمالاً برای بسیاری از معامله‌هایمان از همین قراردادهای هوشمند استفاده کنیم. جهان بر پایه تکنولوژی جلو می‌رود این موضوع نیز جزو همین موارد است. در کل امیدواریم که اگر روزی نیاز به استفاده از این قراردادها را داشتید این مقاله بتواند به شما کمک کند. از این که با ما در این مقاله همراه بودید از شما ممنونیم. موفق باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *